20. desember 2016

Bryllup i Bangkok

Å ha venner over hele halve kloden er gøy! Spesielt når det resulterer i bryllupsinvitasjon på tradisjonelt thailandsk vis. Fra før soloppgang til langt etter solnedgang ble det velsignet, munket(!), fotografert, spist og sosialisert sammen med nærmere nitti andre bryllupsgjester. For en opplevelse! Og for et flott og lykkelig brudepar! Gratulerer til Mogens og Pora :-)



Fra den tradisjonelle seremonien.



 
Bryllupsfotograf Ian in action :-)


Denne gang, og for første gang, sjekket vi inn på et hotell i byen. Og for et hotell! Dette var luksus fra ende til annen, og som et privat, grønt paradis midt i hjertet av storbyen. Stedet var Anantara Riverside Resort & Spa, og jeg kommer gjerne tilbake om jeg får lov...



Hotellet ligger på bredden av Chao Praya elva, tvers over markedsområdet Asiatique. Midt i hjertet av Bangkok by, men likevel som en egen liten luksuriøs verden i kaoset. Fuglekvitter og plask fra varaner erstatter biler, mopeder og folkemylder. Dette var rett og slett fantastisk, og til en svært så overkommelig pris på ca. 1.200,-/NOK pr. natt for to personer inkl. en gedigen - og da mener jeg gedigen(!) - frokostbuffet. Nå har jeg besøkt en hel rekke hotell i løpet av de siste 15 årene, men jeg må si at dette hotellet tok kaka!



Rommene var store, og prikkfritt rengjort og ryddet flere ganger i døgnet. Badet likeså. Personalet var alltid ute av syne, men kontinuerlig tilstede. Hotellrommet inneholdt et ubegripelig stort barutvalg, og med forskjellige typer glass til hva du måtte ønske å forsyne deg av. Snacks og drikkevann var tilgjengelig til enhver tid på rommet, og ble diskret etterfyllt. Rosinen i pølsa var likevel for meg den gratis mobiltelefonen man fikk under oppholdet. Istedenfor å bruke egen mobil for å holde kontakt med både brudepar og de andre gjestene så benyttet vi hotellets smart-telefon. Google maps, skytrain og togrutenett til enhver tid for hånden og hotellets concierge-service likeså.




Nydelig beplantet både inne på området og ut mot elven. Det som ikke synes her på dagtid er den flotte belysningen hotellet hadde på kveldstid da vi kom hjem fra bybesøkene våre. Nydelig!




Og hva annet fulgte hotellet enn vår egen, hotellprivate shuttleservice? Fantastisk bra! Bangkok er nemlig en svær by, og det å komme seg rundt er ikke enkelt. Shuttlebåten gikk fra tidlig morgen til siste avgang kl. 00.00 på natta til og fra BTS (skytrain) stasjonen Sapham Taksin. Fra denne stasjonen når du på veldig enkelt vis alle deler av Bangkok via det stadig utbygde BTS nettet. Togene går hvert 5. minutt, og de er alltid i rute. Shuttlebåten går hvert 20. minutt fra hotellet, og dropper deg også av på markedet Asiatique tvers over elva om du ønsker å besøke dette.




Et annet morsomt innslag med hotellet er disse karene her. Varaner i ymse størrelser. De lever på hotellområdet, og holder seg helst i egne "pyntebasseng" som omkranser bassenget vi tobeinte benytter. Jeg ble noe overrasket første dagen jeg så en av disse, en halvmeter stor varan. Litt mer "skremt" ble jeg da denne storebroren over her dukket opp. Den er nemlig over 1,5 meter. Og her befinner den seg ca 50 cm fra solsenga mi...kan du sei...






Og så må jeg jo nevne basseng-service'en, som - selvfølgelig - også var aldeles upåklagelig. "De ringer, vi bringer" - du verden så herlig. Meny og calling-knapp ved siden av hver solseng gjorde det særdeles enkelt å bestille forfriskninger. Mat og drikke serveres langs bassenget hele dagen, og favoritten? Mai thai, selvfølgelig. Anbefales? hehe... definitivt!

Hotellet utfører også elvecruise med egne båter på Chao Praya. Det måtte vi jo prøve! Jeg har vært flere ganger på elva når jeg har vært i Bangkok tidligere, blant annet og besøkt Bangkok's Venezia som jeg har skrevet mer om HER. Elvecruiset var imidlertid en litt annen opplevelse. Mange-retters utsøkt middag på thai-vis og en service som ikke stod tilbake for noe. Det ble noen svært hyggelige timer, og ikke minst mye flott å se langs elva, sammen med vennene våre fra Stavanger, Bjørn og Turid.



Og alt vakkert belyst!

Fra elvecruiset med Bjørn og Turid


Det ble et usedvanlig trivelig opphold i Bangkok denne gang. Jeg fant tilbake til spa'et "mitt" The King and I, og hadde meg et par deilige runder med thai tradisjonell massasje. 90 minutters behandling kostet denne gang det samme som for 5 år siden, nemlig ca. hundre norske kroner. Upåklagelig pris. Upåklagelig massasje. Vi fikk med oss kino (som jeg elsker å gå på når vi er utenbys) - Fantastic Beasts and Where to Find Them, på Terminal 21. Vi fikk tatt våre venner med til den heller pent lugubre gata Soi Cowboy og sjekket "utelivet" og vi fikk shoppet på gatemarkedet i Sukhumvit på kveldstid. Det ble også tid til en tur til The Golden Mountain, eller Wat Saket. Et menneskeskapt "fjell" midt i Bangkok by med et tempel på toppen. Jeg blir aldri ferdig med kontrastfyllte Bangkok, og gleder meg allerede til neste besøk!




Kunst?



Kultur!


.

2 kommentarer:

  1. Ja, det her så virkelig fristende ut! Notert! Tror nesten jeg må se etter flybilletter og bestille en liten lottopremie!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah! Takk for tips! Skal kjøpe en lottopremie til sambo'en her til jul, så skal du se det blir tur på oss igjen ;) Fantastisk flott hotell ja, så skal du til Bangkok engang og vil ha både by- og sommerferie i ett så anbefaler jeg så absolutt dette hotellet! Vennene våre har allerede bestemt seg for å ta med de voksne ungene sine dit neste år. Her får du alt-i-ett-pakke, med super service på kjøpet.

      Slett