6. september 2019

Sør-Irland: Schull - Tralee, via Kenmare, Killarney og Inch Beach

Vi våkner i Schull til lettere gråvær og regn. Helt ok. Vi har vært heldige så langt, og det er tross alt Irland og september. Vi klager ikke. Bobilen er tørr og vi sover som steiner. Ingen våte telt og soveposer å pakke, det er jo direkte deilig. 

 

 
Det er ikke bare skydekket som henger lavt idag. Til og med regnbuen er helt nedpå. En veldig spesielt syn, som nesten gjør at vi havner i vår eneste potensielle ulykke på turen. Like oppi svingene her kommer nemlig en eldre lastebil kjørende på midtstripa i effektivt nedoverbakke-tempo. Det er ikke hans feil at det går godt! Plutselig lærte vi én ting: Skal vi eie en bobil selv noen gang så skal den være av den SMALE sorten! Ikke mye å gå på der, men det gikk heldigvis godt.


Om det er smalt her så er det utrolig grønt og vakkert. Vi møtte ingen biler på dette veistrekket, heldigvis. Vi svipper nedom kysten før vi kjører kystveien videre til Kenmare.


Det er handelsdag i Kenmare, og siden vi ikke skal noe spesielt her kjører vi bare gjennom. Ikke en parkering nær sentrum så langt øyet kan se. Smale, men koselige gater. Sikkert svært pent når været viser seg fra en litt lettere side.



Vi snegler oss avgårde på smale veier mot Killarney. Her må jeg (igjen) stoppe for å ta bilde av en av de vakre, gamle kirkene langs veien. Hvor mange kirker det totalt er i Irland må gudene vite. De er over alt, og helt annerledes enn våre gamle, erverdige stavkirker hjemme i Norge.



Uansett hvor fristende det er å vente i Killarney til pubene åpner på kvelden, så tar vi turen videre. Jeg har lyst å sove ved sjøen i natt, og Ian vet om en campsite lenger ute. 
 


Været er "litt spenstig", men til tross for det så vil jeg ikke videre. Her står vi på parkeringsplassen til restauranten The Seafront Inn på Inch beach, og jeg vil ikke videre. Etter å ha funnet ut at sanden er for myk til bobilen - ja vi behøvde dyttehjelp for å komme løs :-) - så overnatter vi like greit her på parkeringsplassen. Den har et toalett og vask, og resten har vi i bilen. Hvorfor ikke? Det blir en vindfull natt, men hei - bobilen er tett og varm. Dette livet er slettes ikke verst, og utsikten er definitivt til å leve med.



Vi har dratt videre til Tralee, og her sniker vi oss tidlig inn på bobilparkeringen. Bok-snapping for Snaplioteket står på planen, min eneste dag mens jeg er på ferie, og jeg har lovet å bidra. Bare gøy det! Jeg har lest og besøkt flere bokhandlere på veien, filmet og tatt bilder, så forhåpentligvis blir det en trivelig bokdag fra Irland.



Her er Hemingway og jeg, live fra bobilen :-)  Jada, noe trangt rundt bordet når jeg sitter i "soffen", men det går fint. Godt man ikke har enda større kropp. Bobilen kunne ikke vært mye mindre, for å si det sånn... Dette er en flott campingplass et kvarters tid å gå inn til Tralee. Spaserturen går gjennom Tralee Town Park and Rose Garden, og i andre enden finner vi jammen - en bokhandel og en bruktbokhandel til. Det ser ikke ut som jeg skal gå tom for bøker på turen.



Vi havner her til middag ikveld. Pubmaten er upåklagelig, og det beste av alt - her kommer det etterhvert et 7-manns band og spiller! Starter med noen få, og så kommer det flere til utover kvelden. For et hyggelig sted!!
 


Ja, Carlsbergen er like god her

Vi dingler tilbake mot bobilen en smule senere enn planlagt, men da får Cliffs of Moher vente littegranne imorgen. Det ble en svært trivelig kveld.

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar