28. november 2019

Perth uke 1


Lang tur til Perth foran oss, men denne gang har vi korte layover og en fin flyrute. Starter hjemme lørdag morgen med 7:00 ferja fra Forsand. Jeg er foreløpig uten visum til Australia, Ian er med. Min søknad skled av en eller annen årsak ikke gjennom som tidligere, men jeg reiser med godt mot. Det ordner seg sikkert... Helt til jeg kommer til innsjekk på Sola, og boksen ikke godtar manglende visum. "Du er ikke visuminnehaver til Australia og får derfor ikke innreisetillatelse"... Haha, javel? Ehh... Tar turen bort i skranken, og etter et kvarters dill så sklir jeg gjennom. Visumgodkjent fra down under likevel. Hvorfor? Si det. Jeg spør ikke, godkjent er godkjent. Godt jeg er reisevant. Tilgivelse og tillatelse. Denne gang tillatelse. Fint det.

Turen til København 1 time går fint. Kun 1,5 time til Bangkok-flyet gir oss akkurat tid til en liten matbit før vi flyr igjen. Maten på SAS var papp. Heldigvis flyr vi Thai Airways resten av rundturen. Litt mer stil der, ja. 10,5 timer til Bangkok er langt, men jeg fikk sett 5 (!) filmer og holdt meg våken. Såvidt. Kun 1 time layover i Bangkok gjorde at vi gikk fra ene flyet rett inn på det andre, og der gikk lyset. 6 av 6,5 timer med søvn gjorde godt, selv i et flysete. Buss fra flyplassen til Hotel Intercontinental på Hay Street ble buss + 2 km spasertur, siden bussguiden tok en spansk en. Men ok, alt går. Med 25 + 27 kg bagasje trillet vi i mål i 24 behagelige og overskyete grader. Hver vår hamburger senere fra tvers over gata besvimte vi i seng på hotellet. Det må soves skikkelig, men - vi er endelig i Perth.




Vi våkner opp til dette synet, The Adnate Hotel like nedi gata. Her er det størrelse på street art'en! Litt morsomt, for det hotellet skal vi bo på om to uker. Det er også dette hotellet som har inspirert meg til turens artikkel, som skal vinkles mot Perth sin street art kultur. Ikke visste jeg at a) vi skulle bo på Adnate før jeg så bestillingen - kult! og b) at hotellet har en complimentary street art tur det er mulig å melde seg på. Kunst i høysetet på turen min denne gang, ikke verst.

Ian starter hos kunde (Chevron) idag 8:30, så vi får en lang og god frokost. Våkner 05:00, så vi har god tid. Fulle i jetlag og noe svingstang i hodet. Alltid verst for meg å fly vestover, men jeg har funnet en slags løsning. Får komme meg ut å gå litt i 10-tiden og klarne hodet, men først - mer kaffi! Planen er å avdekke ny street art i forhold til mengden jeg allerede har opparbeidet meg fra Perth på tidligere turer. De er temmelig stolte av både mengde og kvalitet her i byen. Min jobb blir derfor å finne de kuleste, for å planlegge artikkelen min. Kjekt med en målsetning for fotograferingen igjen!

Ny kundedag på Ian og jeg finner frem godskoene. Planen er Kings Park og den botaniske hagen. Femte turen til Perth, og femte gang jeg skal finne meg plass på den store plenen med utsikt over bukta og Perth by. Pakker bok, briller og drikke i sekken og ut på tur.



I bakken oppover mot parken blomstrer alle jakarandatrærne fremdeles. Noe mer på hell enn jeg er vant med å se dem, men de er fantastisk lilla ennå. Og lukter aldeles nydelig. Treffer på byens spreke her, dette er nemlig den bratteste og beste treningskneika i området. Spurter opp, jogger ned. Gudene vet hvor mange ganger i løpet av lunchen, det er ikke få. Jeg går :-)



Og treet er på plass enda. Ikke brukket og ikke dødt. Jeg får det egentlig ikke skikkelig frem på bildet, men røttene er mange titalls meter lange, og kronen går helt ned til bakken. Det er rett og slett gedigent.



Utsikten her ovenfra er uslåelig. Jeg sitter vanligvis under palmetrærne og leser. Så også idag. Var bare en svipp oppom kafeteriaen og tok meg en bolle til lunch. Et par tre timer her i parken er ikke feil. Noe varmt idag, 36 grader, så lesingen ble foretatt i skyggen. Perth er en fredelig storby sett fra dette perspektivet.

Småstressa Ian tilbake fra kunde idag, så det ble jobb til kvelds også. Men først etter å ha testet ut en ny restaurant, indisk i Hay street. 9Marys svarte perfekt til forventningene. De hadde peshwari naan, så kvelden ble reddet.

Litt trøtt kne etter flere dager gående 10.000+ skritt på asfalt, så idag skal det leses, skrives, strikkes (må bli ferdig med genseren til jeg reiser hjem, planen er å ha den på, hehe) og trenes innomhus. Vi har ikke bodd på Intercontinental tidligere, så det er dags å sjekke ut treningssenteret på hotellet.



Definitivt akseptabelt, med ellipsemaskin som var det viktigste for meg. Halvtime her var flott, pluss vekter og avslutning med yoga på rommet. Jepp, dette får bli opplegget de neste to dagene også. AC'en virker heldigvis, det er 34 grader ute idag. Ikke forstår jeg dem som orker å løpe i sola. Inne it is!


Måtte bare snappe et bilde fra juledekorasjonene i gatene her. De er spesielt absurde på kveldstid. Belyste palmetrær, gull og glitter. Og mennesker i skjørt, shorts og korte topper. Ikke heeeelt hva jeg er vant med :-)



Påskegult juletre i hotellresepsjonen er også en aquired taste. Merkelig, men kanskje det er så at jula varer helt til påske her også. Hvem vet!



Og igjen... så møtte vi kjentfolk i gata her midt i Perth sentrum. Forrige gang var det et vennepar fra Stavanger, denne gang en skolevenninne av meg fra ungdomsskolen. Som jeg ikke har sett siden... ungdomsskolen. Det ble en svært trivelig kveld på thai-restaurant med Matthias, May Grete og Janne fra Revheim. Restauranten ser noe kjip og kjedelig ut, men du all verden for en mat!!! Her skal vi tilbake igjen. Fifteen Soi Shafto Thai Bistro notert!

Første uka i Perth ble fin. Kjekk by som alltid, litt vel varmt, men man kan ikke klage. Jobbpauseuke coming up, og da går turen endelig til Bali. Har prøvd å komme oss hit flere ganger når vi har vært i Perth, og i år klaffer det. Lørdag morgen avgårde Kåre ;-)


.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar