3. juni 2011

Cabbages & Condoms...

Som nevnt igår skal jeg forklare mer rundt restauranten vi var og spiste på igår, the one med det uvanlige navnet "Cabbages & Condoms". Det var forøvrig utrooolig god mat der inne, og var som en nydelig, grønn oase midt i betong- og glassjungelen som Bangkok består av...

Tilbake til restauranten... Denne er en av flere i en kjede som tilhører "The Population and Community Development Assosiation" i Bangkok. Kort fortalt - PDA driver en hel rekke program for å støtte opp om de fattige som lever i Thailands utkantstrøk. For å si det på godt norsk: "...free vasectomy, income generation program at village level, forest replanting schemes, vegetable banks, mobile health clinics, environmental education programs.." osv. Med andre ord så går overskuddet av restaurant-kjeden, som finnes over store deler av Thailand, til solide, og gode prosjekter til gode for landet.

Navnet på restauranten er selvfølgelig et trekkplaster i tillegg til at den faktisk driver seksualopplysning! Gjerne ikke så dumt, i et land hvor sex dessverre er en stor del av "industrien"... "Cabbages & Condoms" gjør imidlertid noe med dette og har definitivt en litt annen holdning enn de fleste andre restaurantene i Thailand...

Noen av vår lokale restaurant's "dekorasjoner" følger nedenunder. De er utelukkende laget av kondomer...


Kondom-damen - Til og med hatten og skoene er laget av kondomer...



Nissefar er også representert, sammen med en nokså tradisjonell thai-dame. Det gikk med noen pakker røde kondomer til å produsere nissefar, ja...

Ellers har fredag idag vært noe rolig. Dersom det tordnet og regnet igår, så regnet det ihvertfall idag... Da klokken ble 10:30 fant jeg ut at jeg nok ikke kom meg på langtur idag heller. Jeg fant fram den største paraplyen i leiligheten og la på sprang til BTS'en (SkyTrain). Målet var Mahboonkrong, eller MBK, shoppingsenter.

Mens de fleste av Bangkok's kjøpesentre har et klinisk og internasjonalt preg er MBK rendyrket Thailandsk. Og MYE kjekker å gå i. Senteret går over 6 etasjer. Her er det fullt av små boder som selger suvenirer og billige klær som omfatter kopier av designermerker. Her finner du definitivt ikke Emporio Armani, Chanel og Bottega Veneta. Da drar du heller til Siam Paragon, hvor jeg var tidligere i uken.

MBK passer meg bra, siden det ligger dør-i-dør med BTS stasjonen National Stadium. Jeg går med andre ord under tak og unngår både trafikk og øse-pøse regnvær. Jeg er glad jeg slipper å ta taxi (som er utrolig billig!!). Her er trafikken en vanlig fredag formiddag...



Betongkolossen til høyre i bildet er "beina" til SkyTrain'en som går over trafikken. Det er kun noen få minutter mellom hvert tog, så her er det bare å stille opp. "Det går alltid et tog"... virker helt flott her! Det er to SkyTrain spor som krysser hverandre. For å komme til MBK må man skifte tog midtveis, noe som ikke byr på noe som helst problemer. Her i landet råder køkultur !!!

Nedenfor følger også et par bilder fra elva som snirkler seg gjennom Bangkok. Chao Phraya - eller "Kongeelven" er 1.020km lang..



To forskjellige taxibåter som frakter folk og fe oppover langs vassdraget. Det går også en ferje direkte over elva. Vi tok denne, og den kostet oss den nette sum av 60 øre pr. person.

Dagen ble kort pga været, men det gjør ikke noe. Jeg hopper av SkyTrain'en ett stopp tidlig og rusler mellom boder, trafikk og menneskekaos tilbake til leiligheten. Vi har ennå en hel dag igjen i Bangkok, og da har mannfolka fri. Satser da på at vi klarer å komme oss til Lumpini-parken... :-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar