8. oktober 2015

Tirsdag og onsdag - jobb?

Gjett om jeg ser fram til å avslutte 24/7/365-jobben min 31.12! Ikke fordi jeg jobber døgnet rundt hele tiden, men fordi det aldri egentlig er ferie. Det er heller aldri egentlig jobb. Det er mer en livsstil, og den går nå mot slutten. Ikke gråter jeg av den grunn. Tirsdag og onsdag har derfor vært noenlunde lik mandag. Litt jobb, litt lesing, litt bassenging, litt svømming og litt representering. BP holder til i Muscat. Kunde. Du ser tegningen. Klager likevel ikke i det hele tatt. Dagene er late, fordi det er så varmt, tempoet er på subbestadiet og det drikkes mye vann. Og te. Og det kikkes. På mennesker og fugler. Som den under her, som stiller seg på flaggstanga hver kveld ved solnedgang. Ikke vet jeg om det er samme fuglen, men det er fælt til krangling med andre før det havner en pipp på toppen.



Igår testet vi en libanesisk take-away. Den hadde samme kvalitetsnivå på maten som de beste restaurantene i Stavanger. Fantastisk! Har tidligere spist tyrkisk, malaysisk og omansk middag her nede. SÅ godt!!! Dette er i tillegg til et spennende land også en kulinarisk opplevelse. En smeltedigel av mennesker og matvarer. Det bor like over 4 millioner mennesker i Oman, og av dem er - hold på hatten - 1.790.000 expat's, med andre ord tilflyttere fra andre land som jobber her. Ca. 44% av befolkningen er altså ikke herfra. Det pågår et prosjekt i Oman - Omanization - som jobber mot å få expat's til å lære opp velutdannet, lokalt personell til etterhvert å ta over en større prosentandel av jobbene i Oman. Det er utarbeidet gitte prosentsatser for seks områder innenfor privat sektor, og firmaene som klarer å oppnå disse satsene innenfor egen bransje får heder og ære. Noen og enhver skulle kanskje notert seg dette bak øret. Reiseliv og skipsfart i Norge, for eksempel. Nuvel.

Nedenfor, steder jeg besøker hver dag for kortere eller lengre tidspunkt.


Lunch-restauranten som er nabo til hotellet. Flott sted for people watching. Jeg tør bare ikke ta særlig bilder av de lokale her nede, spesielt ikke kvinnene - som er nydelig vakre - for jeg vet ikke hvor passende det er. Kvinnene er mer eller mindre heldekket, også når de spaserer langs stranda. 


Gangveien langs havet, hvor Top Gear gutta hadde fått vann i munnen, kink i nakken og blitt sittende og gape etter alle de svindyre bilene som siger forbi på denne se-og-bli-sett-i-bilen stripa. (Jeg for min del konsentrerer meg om dem som kjører bilene - det er virkelig vakre menn her nede). Det er ifølge Ian ikke få millioner kroner som passerer oss i sakte driv på veien her. Menn med pæng for sure!


Og så det obligatoriske solnedgangsbildet til slutt *sukk*. Torsdag ettermiddag plukker vi opp leiebil igjen, og da blir det ut på tur resten av dagene. Flere planer, så får vi se hvor vi ender. Det er en syklon uti India-havet her som ikke klarer å bestemme seg for hva den skal gjøre. Satser på at den ikke messer opp de siste dagene våre, nå når vi ikke har noen plikter igjen. Vi får se. Uansett er dette et eventyr, og vi kan jo alltids rømme til fjells?


.

2 kommentarer:

  1. Så flott - både teksten og bildene....bra at også maten er god.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan definitivt anbefales som annerledes reisemål. Om man liker varme da... :-)

      Slett