14. september 2016

Bangkok

Dette er tydeligvis måneden for jobb. Ikke før hjem fra bokbloggertreff i Oslo før turen går til Bangkok for å besøke Mogens og Pora. Jo, det er fremdeles jobb :-) Turen fra Amsterdam til Bangkok er 12t6min, og det hadde jeg fortrengt et lite øyeblikk. Usedvanlig langt og lenger enn langt denne gang, og i andre enden - et Bangkok i monsunbekledning. Fuktigheten kan ikke måle seg med Houston, men likevel... Mogens og Pora har flyttet, i flunkens nytt hus. Fantastisk! Og vi har fått besøke en ny del av Bangkok!



Det popper opp nye bygninger i Bangkok til stadighet, og noen av dem er faktisk ganske så kule. Det er bla. nettopp bygget en bygning som ser ut som den ramler sammen, sååå utrolig kul, men vi var for langt fra denne gang til å ta en skikkelig bilde. Denne her er nokså spesiell også da. Fun fact: siste året er det kommet 9 nye shoppingsenter i Bangkok... shoppingsenter!!!




Jeg prøver. Jeg lover. Men dette er det eneste jeg klarer. Nemlig å ta bilder ETTER maten er fordøyd. Uten sammenlikning overhode er Bangkok den byen jeg har besøk som har den aller beste maten. Thai-mat er usedvanlig spennende, og jeg er helfrelst. Mange retter på bordet - plukk, velg og spis. MMMMM...!!!




Dette her stedet har jeg ikke besøkt tidligere - Tawandang German Brewery. Jepp, et thai-tysk bryggeri midt i Bangkok. Jeg var noe skeptisk i utgangspunktet, for jeg liker øl - men god øl... Dette var imidlertid fantastisk godt! Det gikk i halvlitere (dvs. 0,6) eller 4-liters øltårn. Intet imellom. Det holdt med 0,6 :-) Her var det også live-musikk, hver kveld. Denne onsdagskvelden stod tau-trapes og sang på menyen. Tau-trapes var helt ok. Men er det noe thai'ene ikke er så flinke på så er det å synge europeisk musikk. Idag var det ABBA som fikk gjennomgå. Huuheiii...hehe... Men interessant ble det. Det skal jeg garantere!!




Fordelen med å besøke venner i Bangkok er at de er lommekjent. Søndag, som forøvrig var den eneste dagen med oppholdsvær hele dagen, ble derfor tilbragt på sykkel! Vi tok taxi ned til Chao Praya River, krysset elva og leide sykler på andre siden. Dette var et ikke-turistifisert sted, hvor thai'ene selv pleide å dra på søndagstur. Og for en tur! Så godt som uten biltrafikk, herlig temperatur, sykkelstier mellom trær og vanlige bo-områder, besøk på det lokale markedet og med Bangkok Tree House som målet i andre enden. Fantastisk gøy!



Her er jeg på den smale sykkelstien som var anlagt helt nede ved Chao Praya River. Godt med "luft under vingene"...




Her er Pora på piren like nedenfor Bangkok Tree House. Jeg satt igjen inne i aircondition og nøt en iskald øl og livet. Herlig søndag!

Turen gikk hjem mandag morgen. Jobb unnagjort, mye god mat spist på nye restauranter rundt i byen og invitasjon tilbake til Bangkok i desember akseptert. Det blir et travelt år :-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar