5. september 2016

Oslodager med Bokbloggerpris-utdeling

September hvert år utgis Bokbloggerprisen for beste, norske roman og beste norske bok i åpen klasse i en egen seanse i Oslo. I år skulle bokbloggerne samle seg på Litteraturhuset, og utdelingen var like spennende for oss (minus komiteen) som for forfatterne selv. Ingen av oss visste hvem som stakk av med hederen og æren før Øyeblikket :-)  Jeg valgte å dra til Oslo torsdag for å få med meg en happening med Anne B. Ragde på Litteraturhuset torsdagskvelden og møte Pål til sein lunch fredagen før de fleste bokbloggerne dukket opp. Det ble en fantastisk helg!


Av og til tar Samsung-telefonen min skikkelig gode bilder! Dette er ufiltrert av Universitetet i Oslo. Været var fantastisk varierende, men det endte med sol til tross for disse skyformasjonene.



Bildet over er jeg på vei hit, nemlig til Litteraturhuset. Flott spasertur gjennom Slottsparken, og Litteraturhuset ligger i andre enden. Pent omringet av trær og to coffee-shops. Kunne ikke vært bedre. Her sitter jeg imidlertid i hagen på Litteraturhuset og venter på Anne B. Ragde og Erlend Loe. Det ble en særdeles morsom 1,5 time. Laid-back Loe intervjuet Racer-Ragde. Han hadde en takknemlig jobb, for den dama der snakker langt på en 5'er. Veldig godt valg å reise torsdagen!



Fredag hadde jeg sein lunch med Pål som er i Garden dette året. Kjekt å se ham igjen etter sommerferien. Han er jammen blitt en staut kar! (Og likner faktisk mer og mer på far.) Det er imidlertid ikke han som er foreviget over her. Denne fyren med dame traff vi på vei opp Karl Johan da Pål skulle tilbake til leiren. En svevende mann. Ganske så spesielt.



Etter Pål gikk på toget tilbake til leir så traff jeg denne festlige gjengen på Politikern. Null påfyll av kaffi til tross, Linn til venstre stilte opp. Så gjorde også Silje, Silje, Anita, Elisabeth og Elida etterhvert. Særdeles festlige damer :-)

Lørdagen ble stor suksess på Litteraturhuset. Forfatterne ble bokbadet og de to som gikk av med seier, heder og verdighet ble Morten Strøksnes med Havboka i håpen klasse, og Bjørn Vatne med Slik skal vi velge våre ofre i romanklassen. Her har vi havnet på byen på kvelden. Restauranten ligger like bak Litteraturhuset (husker ikke navnet i farten). Litt sånn der tjaaahh mat, men god drikke og fantastisk godt selskap! Her koser vi vårs!


 Anita og Linn



 Ann Helen, jeg og flere med meg :-)


Vi er ikke bokbloggere for ingenting! Søndagen, etter utsjekk fra diverse hotell, bestemte vi oss for å avholde en ekstraordinær tvangslesekafé på Royal Gastropub på Oslo S. Skikkelig stilig sted, med dype skinnstoler og -sofaer. Vi stilte mannssterke opp - imponerende med tanke på at det blei sene kvelden dagen før.



Litt tidlig - her er lesehalvsirkel...


Ca kl. 12.30 og lesesirkelen er komplett. Foruten meg øverst: Elisabeth, Line, Anita, Linn - Venstre: Silje, Elida - Høyre: Silje Sol :-)

Elida og jeg fløy sammen hjem, så jeg fikk følge på både flytog og Gardermoen. En særdeles kjekk tur, med veldig så gode bloggvenner. Same procedure next year!



Og siste del av turen? Solnedgangscruise på fjorden :-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar