12. februar 2018

Houston-jobb i Whistler-turen 2/3

Onsdag
Vi landet i Houston i Stavanger-vær! 10 grader og regn. Det var faktisk kaldt, så kaldt som jeg aldri har opplevd Houston tidligere - noensinne. Og jeg har vært her borte årlig i nærmere 18 år... Det er en førstegang for alt, men jeg må jo si det var litt deilig... Houston er altfor ofte altfor kokvarm, altfor fuktig og altfor hektisk. Overalt! Til og med køen til bilutleien var kort, og vi fikk tak i en skikkelig SUV. Jeg liker å sitte høyt når jeg kjører her borte, spesielt når jeg kjører alene. 7-felts veier i hver retning er nokså normalt, så det er greit å ha en (slags) oversikt.


Litt om trafikkuhell i Houston, Texas

Det er mange uhell på veiene her nemlig. Jeg vet ikke hvordan det var i fjor, men i 2016 var det i Houston by alene 713 dødsfall i trafikken og 20.000 seriøst skadede. I staten Texas er statistikken skremmende:
  • 1 person drept hver 2 time 20 min
  • 1 person skadet hver 1 minutt 59 sekund
  • 1 rapportert krasj hvert 57 sekund
  • Totalt 265,076 ble skadet i 2016
Her er det med andre ord best å kjøre panserbil... Vi kom oss 3 minutter ut fra flyplassen før bilen foran oss skiftet fil og var max 5 cm fra å kjøre i en bil i nabofilen. Et halvt minutt senere kjørte en bil tvers over veien foran oss og smadret rett inn i en familiebil med mor, far og flere barn! Alle overlevde så det ut for, men djeeezes!!! Ja, jeg kjører forsiktig.



Hotellet vi havnet på denne gang var Hilton Garden Inn, og her blir vi i over 2 uker. Hotellet ligger perfekt plassert i gåavstand til Galleria Shoppingsenter og omliggende handleområder, med andre ord - midt i smørøyet. Greit for meg som blir alene store deler av dagene. Da slipper jeg ihvertfall å kjøre hit...



Hotellrommet har ikke akkurat noen størrelse å skryte av, men det har to svære senger - en roteseng som blir brukt som TV-sofa og en soveseng. Det er rent, servicen er god, frokosten er upåklagelig og beliggenheten er som sagt perfekt. I tillegg har hotellet et treningsrom med bla. ellipsemaskiner - yayhh - og svømmebasseng. Det er imidlertid utendørs og bikkjekaldt. Ikke sol og bad denne gang nei.



Mat er gøy og en stor del av Houston-opplevelsen. Nå har vi lært og spiser bare ett Texas-måltid hver dag. Resten går i hovedsak i frukt og grønt og masse drikke. På veien fra flyplassen kjørte  vi "tilfeldigvis" forbi The Chocolate Bar, og vi måtte selvfølgelig inn. Ian og hans layered cakes med hot chocolate m/marshmallows. Jeg med tiramisu denne gang. *sukk matlykke*



 Ja - kakene HAR Texas-size om du var i tvil...



Torsdag
Idag starter jobbdagen for Ian 07:15. Viktig møte med Schlumberger sparker igang en vannvittig 11 timers jobbedag. Utpå dagen blir jeg plukket opp og vi spiser lunch før Ian parkerer meg på Barnes & Noble mens han drar på en tre-timers ettermiddag/tidlig kveld seanse. Ikke meg imot!



Barnes & Noble i River Oaks. Syns denne tegningen var litt kul. Bokhandelen går over 2 etasjer og har Starbucks som et kaffehjørne i ene enden av førsteetasjen. Her er det wifi, gode sofaer å sitte i, rad på rad på rad av bøker, et hjørne med gaveartikler - alt bokrelatert, selvfølgelig. B&N føles som mitt eget lille bibliotek. Her sitter folk og leser, de kjøper nødvendigvis ikke noe, og så er det så herlig atmosfære her inne.



Kanskje jeg føler meg litt vel hjemme? ;-)


Fredag og lørdag
Begge dagene jobbes det fra kontoret. Ikke fra kontoret vår på Post Oak, men fra hotellrommet. Lenge leve internettet... Jeg leser og skriver og midt i fredagsøkten blir det en pause for shopping på Galleria. Nye kofferter på planen. Ian trenger en mediumstor (han har kun en gedigen) og jeg vil bytte ut onboard-kofferten min med en bedre løsning. Her er det bare å handle. Utvalget er gedigent(!) Vi triller med oss "hjem" flere Samsonite-varianter. Det er bare å komme tilbake med de vi ikke vil ha!!! Enkelt å shoppe her borte. ALTFOR enkelt, huheiii...



Fredagskvelden tilbringer vi på Lupe's Tortilla. Favoritten over alle favorittrestauranter. Et lite stykke kjøring (30 min fra hotellet) men du verden så verd det. Bestaste tex-mex'en jeg noensinne, noen steder har spist. Og marguaritasene? De kan ikke beskrives. Med bollestørrelse og basert på top shelf tequila ligger Lupe's på top 10 listen over de aller beste i Houston. Oh yes, baby. Over her har vi fått forrett og for-drikke. Du verden så heldig jeg er som har avholdsmann som sjåfør, huheiiii... :-) Lørdagen blir nokså lik fredagen, bortsett fra at Ian går bananas - alene - i PC butikkene her borte. Han skal ha seg ny laptop, og alle som kjenner Ian forstår hvor lang tid det kan ta... Jeg har bøkene, yogamatten og trimrommet. Say no more :-)

Søndag blir en hektisk dag igjen. Vi har avtalt å spise brunch med Albert på Churrascos. Supertrivelig. Vi blir sittende 3 timer og skravle. Kona og ungene har flyttet fra Houston til Bergen av alle ting, så det er mye det lures på. Koselig! Da har vi flere i Bergen å besøke.



Etter brunch halvveis til downtown er det tilbake til Galleria, shoppingsenteret med innendørs skøytehall... Ian har bestemt seg for laptop, så nå blir det alvorlig shopping. Jeg bare siger rundt og ser på folk. Du finner alle slags former, fasonger, farger og uttrykksmåter her i Texas. Og da mener jeg ALLE!



Butikken jeg hater å elske... Jeg har måttet innse, en gang for alle: Jeg får ikke beina ned i et par Loboutin-sko. Ikke for det, Ian griner ikke av den grunn... Men jeg skulle nå få meg et par for noen år siden. Fasongen er bare ikke for meg. INGEN av dem! Jeg har Donald-bein. Loboutin-sko passer til Trude (si det ikke høyt...).



Når det er sagt, så var det morsdag idag. Våknet til hyggelig sms fra unger, og litt utpå dagen fikk jeg Kisses fra Ian. Deluxe utgaven. Kan ikke klage da ;-) Travel uke går mot søndagskveld.


Det er lov å være trøtt nå - hehe


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar