5. februar 2018

Whistler - uke 4

REKREASJON!
Nå er kroppen lei, gitt. Lange dager i bakken, og gjennomsnittlig én økt yoga til dagen begynner å ta på motivasjonen. Med ny snø hver eneste dag forrige uke var det nesten deilig å finne ut at det var væromslag i sikte. Mandag og tirsdag ble derfor heller rolige. Med et par veldig korte turer i bakken så vi oss fornøyde.





Det som faller som regn i landsbyen blir snø lenger oppe, så helt borte fra bakkene klarte vi ikke å holde oss. Det finnes ikke dårlig vær osv... Onsdagen ble full jobbdag for Ian med møter fra tidlig morgen. På kvelden tok vi imidlertid "fri" og dro på fabrikkbesøk. Snowboard- og skifabrikken til Prior ligger nemlig like utenfor Whistler sentrum, i Function Junction, og de har omvisning på fabrikken hver onsdag ettermiddag. Jeg har nemlig planer om å finne meg nytt brett etterhvert, men finner ingen i demo-stallen på Blackcomb. Kanskje jeg finner et på Prior?

Prior er ingen stor fabrikk, de har et lite lager av brett, en god del demobrett og -ski, og lager helst på forespørsel. De benytter lokale artister til å designe utseendet på utstyret, og Chris Prior - australiener og bølgesurfer - til å designe det tekniske. De er en stor suksess og har vunnet priser for utstyret sitt.



Her er vi på omvisning, med kjernemateriellet i bakgrunn - basert på Maple eller Aspen trær. Designet selgeren holder opp er årets vinnerdesign på split- og snowboards. Med ugle? Jepp! Definitivt meg, jeg ble bare ikke så veldig glad i reven... En svært spennende gjennomgang av produksjonsprosessen. Vi lærte igrunnen alt fra hvordan plukke rett trekjerne, til forsterkning av base, varmebehandling, hvordan sålen ble lagt på, bøy av fasong til både ski og snowboard osv. Fabrikken var i full sving rundt oss under omvisningen, så vi fikk sett de ansatte i arbeid. Etter omvisningen tok både Ian og jeg med oss hvert vårt demobrett for test dagen etter. Spennende, for det var (igjen) lovet 10cm nysnø over natt.

Ikke akkurat 10cm, viste det seg. Heller nærmere 5, men vi fikk nå testet brettene på 5-6 turer i fjellet. Og resultatet? FANTASTISKE BRETT! Jeg har funnet mitt nye snowboard. Utfordringen var imidlertid, at de ikke hadde min lengde på lager, så jeg måtte bestille et med leveringstid 3-4 uker. Ikke noe problem egentlig. Vi drar til Houston onsdag neste uke, og været frem til da er ikke akkurat strålende, så jeg bestilte. Og fikk velge akkurat den designen jeg ønsket, både oppå og under.


Yayhh. Mitt nye BrandyWine snowboard med foto av trærne i Whistler som toppdesign, og - litt kult - med inngravering av eget navn på brettet, siden leveringstiden ble litt lang. Nå gleder jeg meg som en unge. 3 cm lenger en demobrettet jeg testet, men perfekt lengde til meg. Mer tekniske detaljer her.

Fredag ble det nok en dag i bakken, og vi har passert 42.000 høydemeter med god margin. Som betyr, at vi har runnet ned over 42.000 høydemeter. Hvor langt det er i kilometer og mil vet jeg ikke, men vi nærmer oss mesosfæren, laget over stratosfæren i høyde over jorda, hehe... Mer jordisk så tilsvarer det ca 85 turer fra øverste toppen i Røldal og til bunns,  95 turer fra øverste toppen i Svandalen og til bunns og 130 turer fra øverste toppen på Tjørhomfjellet og til bunns. Jepp - vi har vært litt aktive. App'en EpicMix holder kontrollen på hvor vi er til enhver tid i heissystemet, hvilke heiser vi tar hvor ofte osv. Så langt vet jeg derfor at jeg har tatt 76 turer med stolheis. Og enda er vi bare halvveis i turen vår :-)

Lørdag regner det her nede, og vi har bestemt oss for å ligge på lading. Kanskje en kinotur til kvelds? Eller se videre på sci-fi serien Helix på Nettflix? Jeg må også planlegge litt sightseeing i Houston for de drøye 2 ukene vi skal være der borte, hvem vi skal ut og spise med når vi er der og om vi kanskje drar til Austin en tur? Det skal bli godt med avveksling nå, kjenner jeg. Er ikke SÅ motivert når snøen er myk påskesnø.



Fikk tid til en liten handletur til IGA ikveld. Litt påfyll til kjøleskapet, selv om vi reiser om 3 dager og  må pakke bort alt.. Shuttlebussen er god å ha, og idag gadd vi ikke kjøre selv. Litt styr å finne parkering på ettermiddagstid, og når bussen går hver 12-15 min så er det rimelig enkelt.



Fairmont hotell i bunnen av Wizard-heisen vår er alltid et vakkert skue på kveldstid. Ser man hele hotellet under ett, så ser det ut som et Disney-slott. Upper Village begynner å bli like imponerende som Whistler Village i seg selv.

Søndag fortsetter med mildvær, Ian har mye å gjøre, og jeg pusler rundt på nett. Leser, skriver, strikker og hører lydbok. Og yoga! Begynner å bli avhengig av strekk og bøy av støle muskler. Jammen en herlig kombinasjon sammen med snowboarding! (Og så er yoga inne, når det regner ute, mye mer inspirerende)... Jeg kan tenke meg å se Three billboards outside Ebbing-filmen før vi drar herfra. Får se om det blir ikveld eller imorgen. Kommer Ian i full drift med innspilling av læringsvideoer så blir det foran TV'n med Netflix/HBO ikveld istedenfor. Ikke meg imot.

Snart ny uke, nye muligheter, huset på Tau har hatt visning i helgen med Pål som ryddesjef, og nytt reisemål. Ferie fra ferien. Ikke så verst :-)


.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar