28. desember 2019

Bangkok 2/2

Etter en lett lunch - vi har nemlig full fra-morgen-til-kveld sightseeingdag idag - så går turen til Siam Ancient City, et av verdens største utendørs museum. Ancient City er en 200 mål stor by med 109 nedskalerte kopier av Thailands mest berømte monumenter og arkitektoniske attraksjoner. Få mye av det beste på ett sted? Dette er noe jeg kan like. 



Dette liker jeg enda mer! Vi kan nemlig velge å gå i solsteiken, ELLER leie oss golfbil for å kjøre rundt på det svære området. Selvfølgelig velger vi golfbil. Gå kan vi gjøre en annen dag :-) Pora er trygg sjåfør så snart hun finner ut hvilken som er gass- og bremsepedal. Hun har ikke sertifikat for bil, hehe.


  
Dette er Sanphet Prasat Throne Hall, Ayuthayan kings' palace. De resterende bildene må jeg google nærmere når jeg finner oversikten over hva som hva. I Siam Ancient City var det så utrolig mye å se at vi ikke kom over halvparten, kun det nærmeste. Gleder meg til å besøke dette stedet igjen. Det var formidabelt og gav en fantastisk innsikt i Thailands kunst- og kulturhistorie.



















 














Og så var det ihvertfall tid for mat! Og Pora, hun skuffet så absolutt ikke og fant denne fantastiske restauranten til oss. Helt ute ved kysten hvor vi ikke har vært tidligere.



Nydelig stemning her ved solnedgang. Upåklagelig vær, nok en fantastisk beliggende restaurant med aldeles nydelig vær. Og ikke minst...



Svært hyggelig selskap :-)



Ja og så oss da. Som ikke hadde tatt med fotoapparatene fra bilen, så mobilene måtte fram. Haha. Foreviget for alltid.



:-)



Fantastisk flott, lang og innholdsrik dag. Rett og slett perfekt. Som det pleier å være når vi besøker Bangkok.

Den siste halvannen dagen slapper vi av i Bangkok by. Jeg får tatt meg et besøk hos favoritten The King and I - en thaimassasje jeg triller terningikast 6 på hver gang jeg er i byen. Jeg tror ikke jeg har vært her én eneste gang uten å besøke dem og få en to timers knø og kna. Til den nette sum av kr. 150,- (pluss tips, som er 100,- i tillegg bare fordi jeg er så fornøyd med 2-timers seansen).



Jeg får besøkt noen bokhandlere, hvor jeg her kommer over en gedigen samling av Penguin Classics som jeg IKKE har vekt nok å ta med meg hjem. Vil ha alle :-(



Finner bokcoveret som så absolutt er beskrivende for hvordan jeg føler meg som snart 55-åring!



Bangkok er fremdeles proppet full av trafikk uansett hvor mange nye linjer både underground tog og skytrain legger til på nettet sitt.



Vi klarte ikke å unngå Swensens iskrem på Terminal 21 shopping senter denne gangen heller. Er det noen vits å prøve? :-)

OG...



Og... Juledekorasjonene er i år som i fjor og alle foregående år over the top som vanlig. Business as usual. Same same but different :-)

Og hjemme venter tradisjonsjula. Det skal bli godt å komme hjem igjen også. Mogens kjører oss ut til flyplassen, alt går smertefritt og vi havner atter en gang på Sola. Mange opplevelser rikere. Det har vært en fantastisk flott "jobbtur"... :D


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar