23. desember 2019

Perth uke 3

Tilbake i Perth etter flott uke på Bali. Ny jobbuke for Ian, og for meg ser det ut for å bli nok en uke i aircon med kortere turer utomhus. Værmeldingen for uka er 40 tørre skyggegrader, så her er det bare å kjøpe inn nok drikke til å ha på hotellrommet. Dette været hjelper detfinitivt ikke på alle de fryktelige brannene som herjer på Australias østkyst. Sydney er dekket i røyk og titusenvis har måttet evakuere fra hjemmene sine. Her borte på vestkysten er det svært få vekster som eventuelle branner kan utvikle seg i, heldigvis.




Planen er å få med seg street art fra Perth, men jeg kommer ikke lenger enn denne. Det ER virkelig for varmt å gå ute og leke seg med fotoapparatet, finne gode vinkler og ikke minst få kontroll på skygge og sol i eksponeringen. Vi har vært en runde tidligere og jaktet street art her, så jeg tror dette får bli det eneste bidraget.



Og så liker jeg svært godt denne kirka. Gammel mursteinsbygning midt mellom de høye skyskraperne i byen. Her er det en herlig miks av arkitektur, uten at det betyr noe. Jeg liker at byen ikke er striglet.



Byen pål litt avstand, igjen oppe blant palmene mine. Det blir et par turer opp her denne uka også. Luft under vingene og skygge :-)

Ian får fri en av dagene, kunden skal jobbe på egenhånd, så vi bestemmer oss for å dra til nabobyen Freemantle en tur. Vi hopper over strandbesøk, til det er temperaturen noe for høy, så Cottesloe Beach får vente til en annen anledning. Vi finner toget, og 15 minutter senere er vi faktisk midt i Freemantle by. Et skikkelig trivelig sted viser det seg. Papsen min var her for mange herrens tiår siden, og da var byen skitten og lite tiltalende. Mye har skjedd siden dengang, men nå besøker vi ikke direkte  kaiene heller da.



Og her finner vi omsider street art som vi ikke har sett tidligere. Denne over her minner om teknikken til en kunstner i Stavanger, representert i ABC kvartalet på nedsiden av Pedersgata. Digger denne også!



I ei av bakgatene finner vi denne, som i flere steg bortover på fabrikkveggen har forskjellige motiv. Se hvor elegant ventilristen er integrert i tegningen :-)



Og her er inngangsdøren til The Monk en del av totalbildet. Liker godt fargevalgene her - står i stil til fargene rundt det dekorerte bygget.




Og så en liten street art fra meg selv. Dette er kikkhullet i en port som går inn til en privat hage. Utrolig hva man kan finne innenfor de mest kjedelige, høye gjerder. Det blir en fin tur til Freemantle, med et lite besøk på uterestaurant i skyggen sammen med invalidisert mann i rullestol som la sin elsk på meg. Han hadde faktisk norske aner, og norsk etternavn i passet sitt. Som han av en eller annen grunn hele tiden dro med seg.

Denne siste uka blir det ekstra sosialt. Vi er på grillings hjemme hos vår tidligere ansatte Steve med døtre som var utstasjonert til Stavanger i et par år og bodde i huset vårt på Gausel og vi er ute og spiser middag med Maritsa og Tim, to wannabe ansatte i RoQC, men som foreløpig jobber hos en av våre kunder. Glemmer både mobil og kamera, så jeg har ikke bilder av verken det ene eller det andre, men det betyr jo bare at vi hadde det moro :-)



Og så må jeg si at jeg tilbragte en god del til på Elizabeths Bookstore. Det er en av de mest sjarmerende bruktbokhandelene jeg har vært inni i. Liker svært godt deres Blind date with a book. Noen få tips utenpå innpakket bok, og så må man gå de stikkordene som er de mest pirrende. Akkurat som nettdating?



Ian sin favoritt her inne. Jeg tror han leste hele boka ut til slutt. Naive tegninger, men med tekster til som traff midt i den sære humoren hans. Jeg bruker også bokhandelen som en av kildene til min foreløpig siste opptreden på Snaplioteket, der jeg prater om bøker jeg leser og/eller finner interessante.



En av kveldene tar vi en rusletur til en del
av byen vi ikke har vært i tidligere. Perth er svær! Her finner jeg et noe annerledes transportmiddel, my chariot awaits. OG så finner vi byens så langt beste baby back ribs hos Outback Jack i Northbridge. I etterkant hører vi at vi har gått gjennom noe som ikke direkte er byens beste strøk, men hei - det man ikke vet har man (vanligvis) ikke vondt av. Det blir en fin kveld, med en deilig og varm kveldstur tilbake til hotellet også.



På vei tilbake i samme gaten som hotellet vårt passerer vi His Majestys Theatre i Hay Street. Det er utrolig pent opplyst om kveldene. Neste gang i Perth så må vi gå på ett av stykkene. Jeg liker godt å utforske teater i andre byer enn hjemme.



Ellers denne uka så tilbringer jeg også en del tid her. Det er snart snowboard-sesong, og ellipsemaskin kombinert med (her) yoga-stretch er en killer kombo for å sveive kneet skikkelig igang til vintersesongen. The Adnate har også et svært bra treningsrom.



Her er forresten en av de foretrukne utekaféene vi spiser frokost på. Har omsider lært oss at det å spise frokost ute i Perth (altså å ikke ha frokost inkudert på hotellet) er en fordel. Da kan man sitte ute og spise i veldig akseptabel temperatur, for det er ikke mulig til lunch. Da rømmer ihvertfall jeg inn dørene..



Møt Harry, den personifiserte minibanken som ligger utenfor Chevron-bygningen hvor Ian jobber om dagene. Lit kul da, han snakker til deg... :-)



Det er siste kvelden i Perth, og utsikten fra hotellrommet er upåklagelig. His Majestys Theatre ser lite ut der nede til høyre i bildet fra 18. etasje, men likevel pent opplyst. Det blir nok en trivelig uke i Perth. Jeg er ennå ikke lei av byen, så her vil jeg tilbake. Kanskje på et tidspunkt det er littegranne kjøligere? Ihvertfall under 35 grader?



Har lyst å avslutte med street art fra Adnate, over her fra parkeringshuset. Flotteste kunsten i et parkeringshus jeg noen gang har sett!



Og henne *sukk* som får lov å pryde hovedveggen i resepsjonen.


Turen går nå hjemover igjen, men ikke før vi har avsluttet med 5 netter i Bangkok. Vi skal nemlig besøke Mogens og Pora igjen. DET blir koselig :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar