24. oktober 2011

Jakarta - tirsdag og svømmebassengdag

Stuptrøtt tidlig morgen måtte Ian avgårde. 1 time i taxi til ConocoPhillips i en kø hvor til og med motorveien i Stavanger ville vært misunnelig i rushtiden!!! Vi var oppe grytidlig og gikk til frokost 7:15. En fantastisk buffet, men jeg var stupe trøtt. Jeg får alltid en intens jetlag når jeg flyr østover. Denne gang heller intet unntak... Ian kommer seg avgårde på jobb, og jeg finner senga og leser litt. Og surfer på et sirupseigt nett. Ikke akkurat Lyse sitt 100Mbit nett – mer 4-8k... Derfor en noe sen oppdatering av bloggen, kan man trygt si. Jeg orket knapt logge meg på.. Det var imidlertid det eneste som ikke var 100% tipp topp med hotellet. 

Jeg puslet meg ut i 12:00 tiden og fant meg en solseng langs bassenget. Deilig og varmt i rundt 30 grader, lettere skyer og disig = null behov for solfaktor. (Jada, jeg vet – man BØR ha solfaktor uansett, men jeg fikk knapt skille på 4 dager...). Her er jeg ved bassengkanten - ikke fullstendig feil :-) og her ble jeg til Ian kom tilbake fra jobb. 



Middag blir inntatt på shoppingkomplekset 15 minutters spasertur fra hotellet. Og det var litt av et shopping senter – eller, rettere sagt – shoppingsentre! Luksus fra ende til annen, og noen aldeles forferdelig stive priser! Jakarta konkurrerer glatt med de dyreste prisene jeg noen sinne har opplevd! Dette er en sykt dyr by! For meg som i hodet hadde sett for meg en variasjon av Bangkok så var dette en aldri så liten sjokkopplevelse. Her gjør man intet priskupp, for å si det sånn... Prisene i Norge var billigere på det meste, bortsett fra maten – som var bittelitt(!) rimeligere. Det manglet imidlertid ikke på luksusbutikker. Louis Vuitton, Chanel, Gucci, Bottega Veneta, Karen Millen – alle var representert. Også GAP og Zara – men til og med her var prisene uhorvelig høye! Heldigvis :-) Ingen fare for å slite ut Master Card’et her nei... Uansett veldig interessant å se!

Noe annet som var litt spesielt var den høye sikkerheten over alt. Man kom ikke inn på hotellet uten at taxi’en ble sjekket, både bagasjerom, hanskerom og under bilen ble kontrollert. For å gå inn hoveddøra måtte man først gjennom en flyplass scanner som ikke bare scannet all bagasje og shoppingposer, man måtte også gjennom full kroppsscan! Det samme gjaldt for shoppingsentrene, hvor både biler og mennesker med poser og vesker måtte gjennom kontroll. Sikkerheten var i høysetet. For 2 år siden ble nemlig to av de beste hotellene bombet av terrorister, så her er det safety first! 70% av befolkningen her er muslimsk, og det merkes faktisk. De er langt fra så imøtekommende som thai'ene og heller ikke så smilende..



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar