28. oktober 2011

Mandag - og jeg tar beina fatt...

Leiligheten ligger ca 1 minutt fra ConocoPhillips bygget, så Ian har en usedvanlig kort spasertur til jobb. Jeg selv studerer kartet og finner frem gode sko. Idag skal Kings Park og Perth utforskes! Været er ennå flott, lettere overskyet og med sol, og fremdeles 23-24 deilige grader med lett bris. Parken er nydelig! Den ligger kun 3-4 minutter fra utgangsdøren, og med det samme man går inn så forsvinner byen og bylyder. Her råder fugler og sommerfugler territoriet, avbrutt av en og annen enslig syklist. Og selvfølgelig en flott plante og to...




Jeg har nå muligheten for å ta en direkte rute til sentrum, men velger å ta en aldri så liten omvei, for det ligger en flott botanisk hage i utkanten av Perth sentrum – direkte i flukt med parken. Og for et nydelig område! Her er planter, busker og blomster fra hele Australia samlet. Det er vår akkurat nå, og full blomstring. I den botaniske hagen ligger det også en kafé perfekt plassert for en cappuchino på veien, og med flott utsikt over downtown Perth. Det er også en gangsti som slynger seg langs hagen og hele veien ned til sentrum, over gangbruer under trafikkerte gater. Perfekt!

Her er utsikt fra botanisk hage mot øst Perth.


Bysentrum i Perth er koselig! Jeg hadde trodd den ville ha mer hektisk storbypreg, - eller, uten preg egentlig. Men her er det trivelig, gitt! Første jeg går på er Chanel og Gucci med Louis Vuitton og andre mer celebre merker. Det mangler ikke på noe. Det jeg imidlertid også finner er små gater med hyggelige uterestauranter og kaféer. Det blir nok en cappuchino og studering av kartet. Her er to parallelle gågater – Hay og Murray Street. Jeg tråkker og går disse til jeg blir trøtt i beina. Dagen har vært lang og Ian er på vei tilbake fra jobb. Jeg kaprer meg en taxi. Turen hjem orker jeg ikke til fots. Det får være måte på trim på en dag...

Vi blir plukket opp av Steve m/familie på kvelden og de tar oss med til en lokal restaurant like borti veien. Det var veldig kjekt å treffe dem igjen her nede, installert som de foreløpig er i en leid leilighet mindre enn 1 km fra her vi bor. Det blir en koselig kveld med hele familien, før vi (ihvertfall jeg) besvimer i seng i 22:00 tiden..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar